A Esplugues, tenim un repte amb el reciclatge

A Esplugues, actualment reciclem el 38,5% dels residus generats. La Unió Europea ens imposa un repte clar: arribar al 65% de reciclatge per a 2030. Aquest objectiu no és opcional, sinó una exigència normativa per garantir un futur més sostenible. Tot i els avenços, encara queda feina per fer, i a l’Ajuntament d’Esplugues estem treballant en un nou model de gestió de residus, que inclou una nova contracta de residus més eficient i ecològica i una nova taxa de residus.

Amb aquest llistat de preguntes freqüents volem donar resposta a diverses qüestions que està formulant la ciutadania amb motiu de la posada en marxa de la nova taxa de residus del municipi.

Per augmentar els nivells de reciclatge al municipi. La Unió Europea obliga que, durant el 2025, el 55% dels residus que es generen a cada municipi siguin reciclats o preparats per a la reutilització (Esplugues està en el 38,5%).

Per fer partícip a tota la ciutadania, la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus, terres contaminants i per una economia circular, que és una transposició de la directiva europea, obliga a tots els ajuntaments a implantar o tenir un tribut específic i diferenciat, que financiï el cost del servei de recollida de residus.

 

Són serveis diferents. La nova taxa municipal és pel servei de recollida i transport de residus. El rebut de l’aigua, que està delegat en l’Àrea Metropolitana de Barcelona, inclou una taxa per la gestió i el tractament dels residus.

L’ordenança fiscal que regula la taxa per la prestació municipal del servei de recollida i transport de residus municipals, que va ser aprovada provisionalment pel Ple de la corporació el 18 de setembre de 2024, i de manera definitiva el 20 de novembre de 2024, exposa que l’entrada en vigor es produeix en data d’1 de gener del 2025, data límit màxima marcada per la directiva europea.

En el cas dels residus domèstics, és una taxa associada als habitatges i no al padró d’habitants. Per tant, l’ha de pagar la persona propietària a 1 de gener, tal com passa amb l’IBI.

En el cas dels residus comercials, és una taxa associada als locals comercials. Per tant, l’ha de pagar la persona propietària del local on se situï l’activitat generadora de residus, a 1 de gener, tal com passa amb l’IBI.

L’import és de 79,18 € per cada habitatge o solar sense edificar.

Es tenen en compte els metres quadrats de l’establiment i la tipologia de residus que genera l’activitat, en base al CNAE (Clasificación Nacional de Actividades Económicas). Per a més informació, pot accedir a l’ordenança fiscal reguladora de la taxa:

https://intranet.esplugues.cat/WebAplic/Hisenda/ordfiscals2025.nsf/v/6CE39D99846ACAF7C1258C0600284F9B/$file/CAOF25.PDF

La gestió i recaptació de la taxa per la prestació del servei de gestió de residus està delegada a l’Organisme de Gestió Tributària (ORGT).

 

Durant aquest 2025, cal tenir present que la Llei obliga en el primer any d’implantació a la notificació individualitzada de la taxa, pel que les persones contribuents rebran la carta de pagament als seus domicilis perquè puguin efectuar-lo a través de qualsevol dels sistemes de pagament que ofereix actualment l’ORGT, que són els següents:

  • Mitjançant targeta bancària (límit 6.000 euros)
    • Per internet, a l’adreça orgt.cat/pagaments
    • Per telèfon, trucant al número 932 029 802
  • Amb la plataforma Bizum (límit 3.000 euros)
    • Per internet, a l’adreça orgt.cat/pagaments
  • Per banca electrònica i als caixers automàtics per als clients de les entitats bancàries següents:
    • La Caixa (CaixaBank)
    • BBVA
    • Banc de Sabadell
    • Banco Santander
  • Mitjançant gir postal. A les oficines de Correus informatitzades (servei amb cost addicional segons tarifes de Correus). L’ordre de pagament realitzada no tindrà efecte fins que no es faci efectiu l’ingrés, per part de la Sociedad Estatal Correos y Telégrafos, al compte corrent de l’ORGT.

Per a més informació, poden accedir a la web de l’ORGT relativa als pagaments, en el següent enllaç: Pagament d’impostos i multes

El termini per ingressar el pagament en període voluntari dependrà de la data en què s’hagi notificat:

– si s’ha notificat entre l’1 i el 15 del mes, el termini d’ingrés acaba el dia 20 del mes següent.

– si s’ha notificat entre el 16 i el darrer dia del mes, el termini d’ingrés acaba el dia 5 del segon mes posterior.

Finalment, i atès que la taxa corresponent a habitatges o solars té un import inferior a 100€, no és possible el seu fraccionament. Pel que fa a la taxa comercial, aquest fraccionament sí que és possible, si bé aquest merita interessos.

De cara al 2026 i següents, el període voluntari de pagament ja dependrà del Calendari Fiscal aprovat per l’Ajuntament. Per aquest motiu, es podrà domiciliar el pagament de la taxa, com passa en d’altres tributs, com és el cas de l’IBI.

La domiciliació pels exercicis següents es podrà dur a terme la web de l’ORGT, al qual es pot accedir mitjançant el següent enllaç: Domiciliació de rebuts en l’apartat Tributs domiciliats/a domiciliar

Finalment, a la web de l’ORGT, en aquest enllaç de Tributs pendents de pagar podreu comprovar els rebuts que es troben pendents de pagament i realitzar el pagament o treure una carta de pagament del mateix, sense necessitat d’esperar a la seva notificació.

Actualment no hi ha bonificacions, el que sí que està previst per a l’any 2026 són reduccions en el cas dels residus domiciliaris, segons el nombre d’aportacions anuals a la deixalleria efectuades en el decurs de l’any anterior:

  • Menys de dues aportacions: No hi ha reducció
  • De 2 a 4 aportacions: 10%
  • De 5 a 10 aportacions: 15%
  • Més de 10: 20%

Aquesta reducció s’aplicarà d’ofici, d’acord amb la informació registrada al sistema de control de les aportacions a les deixalleries, i es deduirà automàticament a la quota corresponent al següent exercici.

No es comptabilitzaran més d’una aportació per dia i contribuent. Només es concedirà una reducció per habitatge. Els residus han de provenir de l’habitatge habitual.

Les taxes s’hauran de pagar en tots els casos, tant si l’habitatge és primera com segona residència.

El cost es repercuteix a l’immoble, sense disposar de la informació de l’ús o desús que la persona propietària fa, ja que el servei es presta independentment, i és de naturalesa obligatòria.

El propietari, perquè així ho determina expressament la Llei general tributària i la Llei de les Hisendes Locals. Així doncs, el servei es presta a la persona que visqui, ja sigui a títol de propietari, usufructuari, arrendatari, etc., però l’obligat al pagament és el propietari.

Sí, s’estableix un sistema de no subjecció a la taxa sempre que es justifiqui la contractació d’un gestor extern per prestar el servei de recollida i gestió de residus de forma integral.

Els titulars d’activitats que generin residus comercials i desitgin utilitzar un sistema de gestió dels residus diferent de l’establert per l’Ajuntament, estaran obligats a acreditar que tenen contractat un gestor autoritzat la gestió dels residus que produeixi l’activitat corresponent.

Si es vol optar per aquesta via, cal gestionar totes les fraccions i, per tant, no es podrà fer ús del servei municipal.

Al telèfon gratuït 900 300 082 o a l’adreça de correu: espluguesrecicla@esplugues.cat

Consulta l’horari de l’Oficina Esplugues Recicla on podràs compartir els teus dubtes: horari.