Ves al contingut. | Salta a la navegació

Seccions

Premi a nou treballs de recerca de batxillerat

Un estudi sobre la integració de nouvinguts a l’educació s'emporta el 8è Premi Ciutat d'Esplugues. Altres treballs premiats han tractat temes literaris, científics, econòmics i socials.

11 d'abril del 2019

Aquest dilluns es van donar a conèixer els millors treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat dels centres educatius d’Esplugues durant el 9è Fòrum de l'Excel·lència. L'alcaldessa, Pilar Díaz, va destacar la qualitat de les presentacions que van fer els alumnes guardonats i va dir que aquesta trobada "pretén incentivar les ganes d'aprendre i de qüestionar-nos el nostre entorn". El lliurament dels premis va córrer a càrrec dels diversos membres del jurat, format per professorat de tots els centres educatius de secundària de la ciutat.

Els premis del 9è Fòrum de l'Excel·lència van ser per a:

. Mireia Oliete Galán, de l'Institut Severo Ochoa, pel treball PCI som diferents? Paràlisi cerebral infantil. El jurat destaca que l'estudi "ajuda a entendre tots els aspectes directa e indirectament relacionats amb aquesta patologia" i afegeix que "una de les descobertes d'aquest treball és que ens confirma que la vida de les persones amb retard psicomotor pot millorar amb l'ajut de tots els que els hi envoltem".

. Luis-Axel Godoy Vela i Xiaobao Jiang, de l'Institut La Mallola pel treball Màgia o física? L'aerodinàmica. Per al jurat, "s'endinsen en l'estudi dels factors que contribueixen a la sustentació d'un avió en vol i de la seva aerodinàmica, i tot això ho porten a la pràctica: aprofitant un túnel de vent, fan un prototip-maqueta d'avió".

. Celia Herrera Cárdenas, del Col·legi Natzaret, per Marees negres i la contaminació a les costes, un problema recurrent. "Mostra que el mètode de neteja de les roques contaminades pel chapapote funciona incloent-hi diferents variables i matisos al mateix mètode, per tal d'enriquir-lo. Ha fet ella mateixa els experiments amb roques del Cantàbric viatjant a Galícia... es basa en un mètode experimental de neteja desenvolupat per la UAB que ella mateixa experimenta".

. Pol Moreno Mena, del Col·legi Natzaret, per El dia que els llamps encenguin bombetes. "Queda demostrat mitjançant la recerca que l'energia que contenen els llamps es pot adaptar per al consum humà... La construcció del generador de Van der Graaff i fer-ho funcionar i que encengués una bombeta és el millor resultat d'un treball que ens fa creure que el que avui encara no és molt aprofitable per la humanitat, com va passar amb molts invents, pot ser-ho en un futur proper".

. Alba Koehler Borràs, de l'Institut Joaquim Blume, pel treball Proteomic study of patient tissues with ovarian cancer. "Cal considerar en aquesta investigació l'estat dels pacients abans i després de realitzar la quimioteràpia. Participa d'una experiència realitzada a l'Hospital de la Vall d'Hebrón. Explica la metodologia de treball, combinant la part clínica i la part experimental de l'actuació".

. Joana Junyent Rofes, de l'Escola Garbí, pel treball Fer visible l'invisible. Una anàlisi de la perspectiva de gènere en el currículum acadèmic d'Història. "Una mirada crítica vers l'absència de la dona en el Currículum dels diversos plans d'estudis, al llarg dels segles XX i XXI... S'atreveix a proposar un nou currículum d'història basat en dones que, amb noms i cognoms, han fet història d'una manera excel·lent i imprescindible en el desenvolupament de la humanitat".

. Cristina Girona Céspedes, de l'Escola Isabel de Villena, pel seu treball de recerca Poesia XXI. Estudi d'una possible generació literària. "Té com a objectiu esbrinar si un grup d'instagramers que escriuen poesia poden pertànyer o no, el que s'anomena en Literatura generació poètica... Anàlisi comparatiu amb les generacions poètiques del 98, 27, 36, dels 50 i dels novíssims... Conclou que no existeix tal generació, ja que els membres d'aquesta estan molt inclinats cap a l'egocentrisme literari... i adolescents de 14, 15 o 16 anys no poden pertànyer per edat al concepte generació literària".

. Carla Ramos Calderón, de l'Institut Joanot Martorell pel treball Chromosomes as indicators of mutagenic exposure. "Analitza els efectes tòxics que tenen els elements geonotòxics i agents físics en les cèl·lules... Recerca molt tècnica, en col·laboració amb la Universitat Autònoma de Barcelona, on s'analitzen els efectes d'agents físics i químics sobre les mutacions que provoquen en els cromosomes".

El 8è Premi Ciutat d'Esplugues va ser per a Judit Fàbregas Flores, de l'Institut Joanot Martorell, pel seu treball La integració dels nouvinguts a l'educació, que conclou que "la integració real no es produeix malgrat els recursos del sistema educatiu català i de l'Ajuntament". "Es pot apreciar creativitat i aportació personal en les entrevistes realitzades", destaca el jurat.

© AJUNTAMENT D'ESPLUGUES DE LLOBREGAT
Plaça Santa Magdalena, 5-6 - CP 08950 | NIF P0807600B | Telèfon: 93 371 33 50 | Fax: 93 372 29 10 | Correu electrònic: ajuntament@esplugues.cat