Ves al contingut. | Salta a la navegació

Seccions

Es presenta un estudi d'anàlisi dels locals comercials buits des de la proximitat

29 de novembre del 2016

La Diputació de Barcelona ha presentat avui a l'Ajuntament d'Esplugues els treballs de l'estudi sobre Estratègies de dinamització del comerç a partir del foment de l'ocupació dels locals comercials buits, que entre altres aspectes, planteja diversos elements de dinamització econòmica i patrimonial; la metodologia de diagnosi i avaluació dels seus potencials d'activació; així com la diagnosi qualitativa dels locals comercials segons l'estat i característiques (local, edifici i entorn de proximitat), la diagnosi qualitativa dels locals comercials segons els atributs i configuració urbana (elements d'atractiu de l'espai urbà i elements catalitzadors de la vida urbana) i els potencials d'activació detectats.

A la trobada hi han assistit l'alcaldessa, Pilar Díaz, el regidor de Comerç, Javier Giménez, el tinent d'alcaldia de l'àrea de Desenvolupament Econòmic, Albert Comellas i, en representació de l'organisme provincial, el diputat de Comerç, Isaac Albert, i també tècnics d'ambdues administracions.

El treball és una diagnosi actual i proposa la dinamització comercial a partir de la intervenció i la gestió d'elements aliens a les polítiques comercials sectorials, com ara les qualitats de l'espai públic, els atributs del paisatge urbà i el patrimoni ambiental i cultural del lloc. Amb tot s'introdueixen criteris d'innovació i creativitat a l'hora de la definició d'estratègies d'activació dels locals comercials buits o sense ús existents al municipi.

El treball presentat dóna continuïtat a la línia de recerca establerta entre l'Observatori de la Urbanització de la UAB i el Servei de Comerç de l'Àrea de Desenvolupament Econòmic Local de la Diputació de Barcelona, per contribuir a la dinamització del comerç a Esplugues a partir de l'activació dels locals comercials buits o sense ús actualment existents.

A partir de la identificació i quantificació dels locals comercials buits o sense ús en planta baixa, l'estudi estableix una metodologia en tres fases de treball: Diagnosi qualitativa dels locals comercials buits o sense ús a partir d'una bateria de variables descriptives referides a l'estat, característiques, condicions i atributs de cadascun dels locals; Avaluació qualitativa de l'entorn urbà de proximitat de cadascun dels locals comercials, a partir de la valoració de l'existència d'elements urbans que poden ser d'atractiu o catalitzadors de la vida urbana; i Qualificació final de cadascun dels locals comercials considerant, tant l'avaluació de les variables descriptives referides a l'estat i atributs del local, com l'avaluació de l'entorn urbà de proximitat en termes de presència o no d'elements urbans d'atractiu o catalitzadors. Aquesta qualificació final es refereix no només a l'estat i situació actual del local comercial, sinó també, als seus potencials d'activació.

Amb tot, es proposa una explicació de quatre elements per al tipus d'estratègia d'activació d'un local o conjunt de locals comercials buits o sense ús:

- la dimensió espacial de l'estratègia i l'actuació d'activació: que podrà referir-se a diferents escales territorials, anant del local concret al grup de locals en un carrer però arribant també a l'escala del barri o inclús considerant la totalitat del municipi.
- la dimensió temporal de l'estratègia i l'actuació d'activació: que podrà situar-se en el termini immediat o en el llarg termini.
- el tipus de gestió pública, privada, mixta o comunitària de l'estratègia i l'actuació d'activació, i
- la tipologia de l'ús o l'activitat que és l'estratègia d'activació proposa per ser ubicada al local comercial.

© AJUNTAMENT D'ESPLUGUES DE LLOBREGAT
Plaça Santa Magdalena, 5-6 - CP 08950 | NIF P0807600B | Telèfon: 93 371 33 50 | Fax 93 372 29 10 | ajuntament@esplugues.cat