Ves al contingut. | Salta a la navegació

Seccions

Balanç del primer any del Servei d’Intermediació sobre Deutes en Habitatge

7 de juny de 2017

El Servei d’Intermediació sobre Deutes en Habitatge (SIDH) d’Esplugues ha tramitat 32 expedients des de la seva obertura, al 2016. Aquesta és una de les dades que s’han donat a conèixer avui amb motiu de la presentació del balanç del primer any de funcionament del servei, que impulsen la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament d’Esplugues amb la col·laboració de l’Agència Catalana de l’Habitatge i del Col·legi d’Advocats de Sant Feliu de Llobregat.

L’acte de presentació ha comptat amb la presència de l’alcaldessa d’Esplugues, Pilar Díaz; la consellera de Governació, Administracions Públiques i Habitatge de la Generalitat, Meritxell Borràs; el diputat d’Urbanisme i Habitatge de la Diputació de Barcelona, Josep Ramon Mut, i el degà del Col·legi d’Advocats de Sant Feliu de Llobregat, Miguel Rodríguez.

El SIDH és un punt d’atenció a les famílies que tenen problemes per fer front als deutes hipotecaris per no perdre l’habitatge, de manera que es renegocien les condicions del deute amb les entitats bancàries, a través de dues advocades i d’Ofideute, el servei de medicació hipotecària de la Generalitat. Tot i que porta un any en funcionament, Pilar Díaz ha remarcat que el nou servei va prendre el relleu de l’anterior Servei de Mediació Hipotecària d’Esplugues, que es feia en col·laboració amb Càritas, i que des de la seva obertura el 2013 va tractar més de 300 casos. “Les polítiques socials per atendre als col·lectius amb més necessitats per raons socials i econòmiques són una de les grans prioritats de l’Ajuntament. L’altra és la promoció econòmica i l’impuls a l’ocupació”, ha afegit.

El servei es presta a l’Oficina Local d’Habitatge d’Esplugues, que comparteix edifici amb l’Oficina Jove d’Emancipació, al Casal de Cultura Robert Brillas. Per a la consellera de Governació, “Esplugues és un exemple de compatibilització de polítiques per a joves i per a l’habitatge” i ha subratllat que el 63,4% de les intermediacions que es produeixen a Catalunya per deutes de l’habitatge tenen resultat positiu.

Josep Ramon Mut ha explicat que es tracta d’un servei “gratuït, preventiu i de proximitat” i que el d’Esplugues és el novè que s’obre al Baix Llobregat.

Dades de l’Oficina Local d’Habitatge

L’Oficina Local d’Habitatge d’Esplugues es va obrir el 2011 per gestionar el Registre de Sol·licitants d’Habitatge amb Protecció Oficial. Des de llavors, ha tramitat més de 1.200 expedients i té inscrites 613 unitats de convivència.

El 2013 incorpora el Servei de Mediació Hipotecària per evitar desnonaments, que acaba derivant el 2016 en el SIDH, mitjançant un conveni amb la Diputació. Dels 32 expedients oberts, set ja s’han tancat (sis amb assessorament jurídic i un amb resultat de reallotjament) i 25 estan en tràmit (la majoria, 8, sobre dació en pagament i lloguer social a l’hora).

A més d’assessorar i mediar amb famílies en situació de risc d’exclusió residencial, l’Oficina Local d’Habitatge també ha gestionat, en conveni amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, 173 expedients per a subvencions de lloguer, 48 prestacions per al pagament de lloguer i 30 prestacions per a situacions d’emergència.

A banda dels expedients que es tramiten a l’Oficina Local d’Habitatge, l’Ajuntament té una línia oberta d’ajuts econòmics socials, és a dir, per a persones que per la seva situació vulnerable, tenen dificultats per pagar les quotes de lloguer de l’habitatge on viuen. En concret, l’any 2016 es van atorgar 74 ajuts, amb un import global de 64.821 euros. Durant el 2017, s’han atorgat 30 ajuts, amb un import global de 18.096 euros.

© AJUNTAMENT D'ESPLUGUES DE LLOBREGAT
Plaça Santa Magdalena, 5-6 - CP 08950 | NIF P0807600B | Telèfon: 93 371 33 50 | Fax 93 372 29 10 | ajuntament@esplugues.cat