Ves al contingut. | Salta a la navegació

Seccions

L’Ajuntament d’Esplugues, la Generalitat i l’Autoritat del Transport Metropolità signen un protocol per perllongar la L3 de metro i el Trambaix

5 de maig del 2017

L’alcaldessa d’Esplugues, Pilar Díaz, i el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i president de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Josep Rull, han subscrit avui un protocol de col·laboració per a la millora de la xarxa de transport públic a Esplugues, mitjançant el perllongament de la línia 3 de metro cap a Esplugues, amb parades a l’hospital Sant Joan de Déu i al centre de la ciutat, i la connexió del Trambaix entre Esplugues i Sant Just Desvern pel carrer Laureà Miró. Ambdues actuacions estan incloses al Pla Director d’Infraestructures (PDI) 2011-2020, aprovat definitivament per l’ATM el novembre del 2013.

El protocol diu textualment que “el perllongament de la L3 de metro des de la Zona Universitària fins a Esplugues de Llobregat Centre és una acció prioritària per a la Generalitat i el municipi”, mentre que “la connexió del Trambaix entre els municipis d’Esplugues de Llobregat i de Sant Just Desvern és també una acció important per a ambdues administracions”, amb la finalitat de “millorar la xarxa actual del transport públic col·lectiu de qualitat i la seva promoció davant del transport privat”.

Mitjançant aquest pacte, la Generalitat es compromet a contractar durant aquest any 2017 el projecte constructiu i executiu per fer possible la continuació de la L3 de metro a partir de Zona Universitària, en el marc de la prolongació d'aquesta línea fins a Sant Feliu de Llobregat, i la creació de dues parades a Esplugues: a l’avinguda Ahrensburg (Hospital Sant Joan de Déu) i al Pont d’Esplugues (Esplugues Centre), amb l’objectiu de licitar i contractar les obres de construcció durant la vigència del PDI 2011-2020 i programar la seva execució a partir del 2021.

La inversió estimada per aquesta actuació és de 180 milions d’euros. El nou tram, de de 2,3 quilòmetres de longitud, es preveu una demanda de 6,9 milions de viatgers a l’any, que s’estalviaran una mitjana de 4 minuts de temps de viatge en transport públic.

Pel que fa a l’ampliació del Trambaix, s’encarrega a l’ATM la redacció dels documents necessaris per avaluar tècnicament i econòmicament la construcció d’un nou ramal de connexió entre la rotonda de la plaça Santa Magdalena d’Esplugues i la parada de Rambla de Sant Just, a través del carrer Laureà Miró. Aquests documents són l’estudi de mobilitat, l’estudi informatiu i el projecte constructiu i d’explotació, la redacció del projecte constructiu d’urbanització associada a la connexió, incloses les afectacions del sistema viari, l’estudi econòmic, jurídic i financer del projecte i el pla especial urbanístic que sigui escaient, així com “qualsevol altre document necessari per a l’efectiva ampliació” del tramvia. De forma simultània, l’ATM elaborarà els projectes per a la realització de les actuacions que “en matèria d’infraestructures viàries alternatives, siguin necessàries per garantir la mobilitat en l’àmbit del municipi d’Esplugues”.

La construcció d’aquest nou tram, que tindrà una longitud d’1 quilòmetre i inclourà dues parades intermèdies, permetrà escurçar el recorregut en 1,2 quilòmetres i estalviar 4,8 minuts als usuaris amb origen o destinació a Sant Just Desvern, Sant Joan Despí o Sant Feliu de Llobregat. Es preveu que el projecte estigui redactat també de cara l’any 2020. La inversió estimada per executar aquesta actuació és de 24,6 milions d’euros.

Després de la signatura del protocol, l’alcaldessa, Pilar Díaz, va manifestar que la prioritat expressada al pacte per perllongar la L3 de metro la “compartim de forma entusiasta, ferma i decidida” i va titllar la dotació pressupostària dins l’actual exercici per redactar el projecte d’“avenç significatiu i, esperem, que també sigui un impuls decisiu a l’arribada del metro al centre d’Esplugues”. I va afegir que tant aquesta “reivindicació històrica” com la millora de la connexió del Trambaix fins a Sant Just “contribuiran en una mobilitat més sostenible”. L’alcaldessa d’Esplugues va destacar que “som l’únic municipi fronterer amb Barcelona que no tenim metro, tret de la boca de la parada de Can Vidalet que hi ha en un carrer fronterer amb l’Hospitalet. Hi havia un deute amb Esplugues que avui corregim amb aquest protocol”. I va expressar el desig que “tan aviat com tinguem el projecte, comencem a pensar en l’execució de les obres”.

L’alcaldessa també va voler incidir en “l’impacte econòmic que suposa la millora a la nostra xarxa de transport públic”, ja que aquesta “sens dubte fomenta el desenvolupament de l’activitat econòmica, la implantació d’empreses i la creació d’ocupació”, un dels objectius del Pacte per a la Reactivació Econòmica i la Creació d’Ocupació de Qualitat d’Esplugues 2016-2019, aprovat per unanimitat del consistori i signat també amb els agents econòmics i socials de la ciutat i de la comarca.

Per al conseller, “recuperem un temps perdut i tornem a posar en primer nivell l’arribada del metro a Esplugues”, un projecte “que té una potència transformadora del territori molt forta”. També va destacar que aquest protocol és fruit del consens entre la Generalitat i l’Ajuntament d’Esplugues: “Quan som capaços de fer les coses conjuntament, les coses surten bé i, governi qui governi en un futur, donen estabilitat”.

© AJUNTAMENT D'ESPLUGUES DE LLOBREGAT
Plaça Santa Magdalena, 5-6 - CP 08950 | NIF P0807600B | Telèfon: 93 371 33 50 | Fax 93 372 29 10 | ajuntament@esplugues.cat