Ves al contingut. | Salta a la navegació

Seccions

Premis pel Civisme i la Convivència 2015

espantaocellsLa guanyadora dels primers Premis pel Civisme i la Convivència va ser l’Escola Can Vidalet amb el seu projecte Espantaocells: la creació d’un hort ecològic al pati del centre, on es va aconseguir no només la implicació dels professors sinó també dels alumnes i de les seves famílies.

En l'actualitat vivim en una societat de consum, on es perden molts dels valors tradicionals i sobretot el contacte amb la natura. Amb aquest projecte es vol recuperar el contacte directe dels nens i nenes amb el món rural i la naturalesa. Per altra banda, permet inculcar-los des de petits una consciència de cura i respecte del medi ambient. Els valors apresos amb aquest projecte són molts: el treball en equip, la importància de respectar la biodiversitat, actituds solidàries, la valoració de l'autoconsum, etc.

Per últim hem de dir que, a banda de tots els avantatges anteriorment mencionats, no podem oblidar la importància educativa del projecte, ja que amb aquesta proposta es milloren els coneixements científics, matemàtics, físics, etc. Fins i tot, hem de destacar el fet de l'existència d’un estudi de la Royal Horticultural Society que afirma que els horts escolars milloren la intel·ligència dels infants. Actualment, al Regne Unit existeix una campanya per instaurar els horts escolars.

El premi que va guanyar l’Escola Can Vidalet per aquest projecte va ser un xec de 300 €.

premis civisme

Quant als projectes finalistes, es va atorgar menció honorifica a:

=> vida socialEl projecte pedagògic de Vida social a l'escola, del Garbí Pere Vergés. Aquest és un projecte de ciutadania integrat en la vida escolar, on un dels objectius és el d'educar homes i dones que viuen en societat i s’impliquen en l'entorn. Aquest projecte implica alumnat des de P4 fins a Batxillerat. Recull experiències d’aprenentatge i servei centrades en el civisme i la convivència. Algunes de les activitats que van realitzar van ser: l’acompanyament al centre dels alumnes d’infantil i primària que arriben amb vehicle privat a l’escola, una experiència intergeneracional en què els joves van escriure les vivències personals d’uns avís, etc.

Considerem que aquest és un projecte molt complet on es realitzen un munt d’activitats socials que inclouen diversos àmbits, com infants, persones grans, persones nouvingudes, etc. Es podria afirmar que recull en un sol projecte moltes de les activitats de servei proposades per altres projectes presentats a aquest concurs.

=> mercat solidariEl tercer finalista que va ser el Mercat solidari de l’Escola Isidre Martí, que destaca per la seva idea creativa per obtenir finançament amb l'objectiu de suprimir les desigualtats econòmiques que es fan visibles a l'hora de realitzar les colònies escolars. Les colònies escolars són una proposta educativa fora de l’aula, molt reconeguda a Catalunya (fins i tot consten en l’article 39 sobre educació del lleure de la Llei d’Educació de Catalunya). Alguns dels beneficis que comporten les colònies escolars són: cohesió del grup, aprenentatge de coneixements relacionats amb les matèries que s’estan estudiant a l’escola però des d’un vessant més experimental, recuperació del contacte amb la natura i autonomia dels alumnes.

Tot i aquest seguit d’avantatges que comporten les colònies escolars, molts cops suposen una despesa econòmica significativa per a molts pares, que no en poden fer front i opten per no portar el nen o nena de colònies. De fet, en els últims anys, caracteritzats per la crisi econòmica, el nombre de pares i mares que no poden pagar les colònies ha augmentat significativament i això contribueix a perfilar, cada cop més, les línees que marquen les desigualtats econòmiques a les escoles. Des de l’Escola Isidre Martí es va decidir, per iniciativa de l’AMPA, buscar una solució a aquesta problemàtica fent un mercat solidari per aconseguir finançament per a aquells pares que no podien pagar les colònies als fills. L’ experiència va ser molt positiva: es va crear un gran ambient solidari capaç de mobilitzar a pares i mares, avis i àvies i infants. Molts alumnes van valorar l’esforç de contribuir a pagar les seves colònies i van donar joguines per poder-les vendre al mercat. D'altra banda, el mercat solidari va permetre posar a disposició de les famílies més necessitades una sèrie de productes de segona mà en bon estat, a preus reduïts. El mercat solidari va esdevenir un lloc de trobada i diàleg entre compradors i venedors mobilitzats per una bona causa.

La resta de projectes presentats als Premis pel Civisme i la Convivència van ser:

=> Mirant Can Vidalet amb altres ulls, de l’Institut Joanot Martorell

Taller intergeneracional: una experiència d’aprenentatge i servei  entre gent gran del barri de Can Vidalet i estudiants, on els joves ensenyen a la gent gran a utilitzar les noves tecnologies. L’objectiu és, per una part, que els joves aprofitin la riquesa d’una experiència intergeneracional, aprenent valors com l'empatia i la tolerància, així com la història de Can Vidalet; d'una altra, que aprenguin a valorar la tasca dels professors com a educadors i aconseguir que la gent gran tingui autonomia de cara a les noves tecnologies i es familiaritzin amb el fet de treballar conjuntament amb joves.

=> Grans i petits aprenem plegats, de l’Escola Isidre Martí i la Residència La Mallola.

Intercanvi entre els alumnes de 4t de primària i persones grans. Alguns dels objectius són: apropar la gent gran als infants a través d’activitats lúdiques i educatives, treballar valors de respecte i tolerància i afavorir els coneixements i la convivència dels infants respecte a la gent gran.

=> Propostes ciutadanes en benefici de la comunitat, de l’associació Àgora d’Esplugues

Aprovades per el ple de l’Ajuntament, aquestes propostes són: construcció de camins de salut dins la nostra població, recuperació de monuments per l’embelliment de la via pública, retolació dels principals béns d’interès local, un espai adient per celebrar el mercat de pagès a Esplugues i la creació d’un app per a smartphones de serveis i utilitats públiques de i per a la ciutat.

=> Integrador social per la convivència i el civisme a l’institut, de l'Institut Severo Ochoa i Bernat Sans Guimerà

La innovació educativa que suposa introduir la figura d’un integrador social té coma objectiu donar suport al professorat per atendre aquells alumnes que presenten més dificultats per estar a l’aula. Per altra banda, es busca fomentar activitats per incentivar competències socials i comunitàries per treballar els valors de la convivència i el civisme a traves d’accions com el treball a l’hort, l’organització d’una primera cursa solidària, pintar un mural a l’escola i col·laborar amb el projecte Escola Amiga de Sant Joan de Deu.

=> Cap menjar a la brossa, del Grup d’Esplai Espurnes i el Club d'Esplai Pubilla Casas

Projecte de sensibilització sobre el malbaratament alimentari realitzat per joves. Aquest projecte ha consistit en la realització de dos vídeos destinats a promoure un consum més conscient i afavorir un canvi d’imatge dels joves. Els objectius són, per una banda, el treball en equip, el reforç de les habilitats comunicatives, d’organització, etc. I, per una altra, sensibilitzar la població sobre el malbaratament del menjar.

=> Acolliment de persones en risc d’exclusió social, per Cáritas Interparroquial d’Esplugues

Aquest programa consisteix a oferir lots mensuals de menjar a famílies que ho necessiten. Un total de 1.167 persones han estat ateses durant aquests anys, beneficiàries del banc d’aliments, la venda d’articles de segona mà, microcrèdits i la borsa de treball.

=> Aplicació digital per a iPads per ajudar a persones autistes, per Baluh

Aplicació digital per a iPads per ajudar a les persones autistes o amb mancances de parla a comunicar-se amb altres persones.

=> Pàdel per a infants amb discapacitat, per l’Associació Catalana de Pàdel Adaptat Pàdel per Tothom

Aquesta associació es caracteritza per la seva activitat de promoció del pàdel entre els nens i nenes amb discapacitat física o mental. El pàdel és un esport que compleix unes característiques que possibiliten la pràctica a tots els nivells i per part de persones de totes les condicions.

=> Concert benèfic contra el càncer infantil, per l’AMPA de l'Escola Gras i Soler

Concert benèfic per recaptar fons per a l’Obra Social de Sant Joan de Déu per a la investigació del càncer infantil. Gràcies a la implicació conjunta de pares, mares, professorat i personal del centre es va recaptar una gran quantitat de diners.

=> Donem vida als nostres parcs, del Club  d’Esplai Pubilla Cases-Can Vidalet

Aquest projecte té dos l'objectiu: conscienciar els joves de la importància de mantenir nets els parcs i preservar l'entorn natural dels barris on viuen, fent-los partícips de la neteja, recollida i selecció de les deixalles i residus, i incidir en què els joves esdevinguin ciutadans actius i compromesos.

© AJUNTAMENT D'ESPLUGUES DE LLOBREGAT
Plaça Santa Magdalena, 5-6 - CP 08950 | NIF P0807600B | Telèfon: 93 371 33 50 | Fax 93 372 29 10 | ajuntament@esplugues.cat